"JESTEŚ? MAM SPRAWĘ...APLIKACJA BANKU NIE DZIAŁA" ZAGAIŁ ROZMOWĘ OSZUST
Cyberoszuści włamali się na konto na portalu społecznościowym należące do 32-latki. Podszywając się pod koleżankę wysłali prośbę o opłacenie paczki za pomocą kodów BLIK. Niestety, oszustom udało się wyłudzić pieniądze. Mimo próśb i apeli Policji, scenariusz znowu się powtarza. Apelujemy po raz kolejny o rozwagę przy przekazywaniu kodów do transakcji internetowych, nawet jeśli osoba podaje się za bliską znajomą, czy członka rodziny. Nim dokonasz transakcji, sprawdź i zweryfikuj źródło, które prosi o "przysługę".
Wczoraj 32-letnia mieszkanka Sejn skontaktowała się z policjantami sejneńskiej komendy. Kobieta oświadczyła, że nieznany sprawca włamał się na komunikator jej koleżanki, po czym wysłał do 32-latki wiadomość z prośbą o pożyczkę. Sprawca standardowo poprosił o opłacenie przesyłki poprzez wygenerowanie kodów "BLIK" w systemie płatności elektronicznej. Kobieta zorientowała się, że jest oszukana w momencie, gdy przyjechała do rodziny i usłyszała, że "koleżanka" prosiła również o przelanie blika jej krewnych.
Oszust standardowo zaczął korespondencję. Uprzejmie zapytał, czy 32-latka jest w stanie opłacić paczkę. Kobieta nie widziała w tym nic nadzwyczajnego, bo "koleżanka", która zwróciła się z prośbą pracuje w banku i była wiarygodna. Osoba ta zapewniała również, że zwróci pieniądze wieczorem. Mimo tego, że 32-latka posiadała limit na swoim koncie, dzięki pomocy oszusta zwiększyła go do kwoty 10 000 tysięcy "żeby było na zapas" i przelewała pieniądze tak, jak prosiła ją znajoma. Wykonała 6 przelewów na zakupy "koleżanki" na kwotę blisko 10 000 złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę nie działajmy pochopnie. Trzeba sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy i najlepiej do tej osoby zadzwonić
Zasady ostrożności są zawsze takie same jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
-
Nie przekazujemy pieniędzy obcym osobom;
-
Nie przesyłamy pieniędzy na podane przez obce osoby numery kont;
-
Nie podajemy nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe;
-
Nie przekazujemy obcym osobom kodów do płatności mobilnych.